Zorg-onderwijsklas 'De Kikker'

De kikkerklas is een samenwerking tussen de Hermelijn en de Schelp. De kinderen zitten allemaal op de Hermelijn en komen als ze er aan toe zijn onderwijs volgen op de Schelp. Soms is dat al met vier jaar en soms wat later. Alle kinderen starten individueel. Ze komen elke dag 15 minuten werken. Wij halen ze op bij de Hermelijn en gaan dan in de klas aan de slag. Alle kinderen werken in een “kantoortje”. Zoals op de foto te zien is zijn dit aan de linkerkant kastjes met laatjes en aan de rechterkant een kastje met een inleverbak. Alle kinderen beginnen met laatje één, dat is altijd een puzzel, dan laatje twee etc. tot en met laatje vijf. De werkjes wisselen per dag, altijd een aantal werkjes wat ze zelfstandig kunnen maken en ook wat nieuwe werkjes. Denk aan tellen, motoriek, letters etc. Als de kinderen het systeem kennen dan mogen ze in een groepje komen. De groepjes worden als het lukt steeds een beetje groter maar maximaal acht kinderen.

kikker.jpg

Als ze eenmaal in een groepje komen dan starten we in de kring, hier doen we allerlei activiteiten, we lezen een boekje, tellen, voorlezen, dansen, we werken dan net als de andere groepen bij de Schelp met de piramide thema’s. Na de kring gaan we werken in de kantoortjes en als het werk klaar is mogen de kinderen nog even spelen. Als ze goed gewerkt hebben mogen de kinderen een sticker op hun dikke duimenkaart plakken. Wij brengen de kinderen na ongeveer 45 minuten weer terug naar de Hermelijn. S ’middags komende meeste kinderen nog een keer werken. Dan werken we niet in de kantoortjes maar gaan we vaak creatief aan de slag, we tekenen, schilderen, plakken etc. Werkjes die kleuters in een kleutergroep ook doen.

Het doel van de kikkerklas is om uit te zoeken of kinderen toe zijn aan school en zo ja welke school. Samen met de orthopedagogen van de Schelp en de Hermelijn proberen we de kinderen zo goed mogelijk in kaart te brengen om een passende plek te vinden voor de leerlingen. Soms lukt het niet om naar school te gaan, dan moet er een andere plek gevonden worden voor de leerling.

Op maandag en woensdag is juf Wanda in de kikkerklas en op dinsdag, donderdag en vrijdag juf Mariska. Een leuke weetje is dat juf Wanda de kikkerklas al van de het begin draait en ook een groot aandeel heeft gehad in het bedenken en oprichten van deze groep!