Ja zuster, of nee zuster op de Schelp

Zonder idee gebeurt er niets.

In dit geval kwam het idee van juf Marlien. Daar ging ze mee naar juf Hella en die was direct enthousiast.

"Ja zuster, nee zuster", de populaire tv-serie uit de jaren '70 van de vorige eeuw werd al eerder nieuw leven ingeblazen zo'n jaar of vijf geleden dus waarom zouden wij dat ook niet doen. Het was immers een beproefd recept.

Hella is daarnaast de uitgekiende persoon om mensen te enthousiasmeren, te regisseren en de "cast" samen te stellen. En zo geschiedde. Ze benaderde alle personeelsleden om mee te doen en met haar charme wist ze iedereen, die nodig was te ronselen om te repeteren, of het nu hun vrije dag was of niet.

Zo werd er in de gymzaal afgelopen winter op de donderdag zo'n acht keer na school gestudeerd, geoefend, gezongen, gezweet, gelachen en gehuild tot iedereen zijn rol beheerste.

Het was al gauw duidelijk, dat dit toneelstuk een goede keus was. De spelers waren enthousiast en het vertrouwen, dat ook de leerlingen ervan zouden genieten was groot.

Op vrijdag 13 april was de generale in de Koningkerk. Daarna werd er nog wat "fine-getuned" en om 19 uur was iedereen er klaar voor. Ouders, leerlingen en familieleden kwamen druppelsgewijs binnen en het leek niet op te houden.

De zaal liep voller en voller en aan 180 stoelen hadden we nog tekort.

Vanaf het begin af aan waren de toeschouwers geboeid. Deels kwam dat door de herkenning van verhaal en liedjes, maar aan het acteertalent van de spelers mocht ook zeker niet worden getwijfeld. En wat is er nou leuker dan je juf of meester in een af andere rare rol te zien, juist, niets dus.

En na een uur was het feest voorbij. Een daverend applaus viel de spelers ten deel en velen werden door ouders en kinderen nog even persoonlijk bedankt. Leerlingen waren zelfs achteraf nog verbaasd dat hun juf of meester inderdaad dezelfde bleek te zijn als het karakter uit het stuk. Dat is voor het personeel ook zo leuk om te ervaren.

Zo kijkt iedereen terug op een heel geslaagde avond.