Rots en Water!

images7

Sinds het schooljaar 2011-2012 maken de leerlingen van de VSO afdeling van 'De Schelp', kennis met de sociale vaardigheid- en weerbaarheidtraining Rots&Water. Tijdens deze lessen werken we aan het positief ontwikkelen van het zelfbeeld, het zelfvertrouwen en het samenwerken.

De leerlingen leren:

• stevig staan,zodat ze letterlijk en figuurlijk een stootje kunnen opvangen.
  • rustige ademen, zodat zij zich ook rustig kunnen voelen in spannende situaties.
  • omgaan met hun kracht èn de kracht van een ander.
  • samen te werken en oog te hebben voor een ander.
  • zich focussen, zonder zich te laten afleiden door prikkels van buitenaf.
  • eigen emoties (her)kennen en die van een ander.
  • ontspanningsoefeningen.

De leerlingen worden uitgedaagd om anders naar elkaar te kijken. Zo doen we ook verrassende ontdekkingen. Zij ervaren bv. dat je niet veel aan sterke armen hebt, als je niet stevig op je benen kan staan. Een kleine leerling kan steviger op zín benen staan, dan een lange grote leerling, omdat hij beter geconcentreerd en gefocust is! De Rots&Water gedachte kan in de klas gebruikt worden bij het bespreken van ruzies. Je reageert nu als een Rots. Kun je dit ook als Water oplossen? Water staat nml. voor praten en vriendschap. De ademhalingsoefeningen kunnen in de klas gebruikt worden voor bv. het ontspannen voor een toets of het houden van een spreekbeurt. 'Je ademt rustig en staat stevig als een Rots.' Je bent als Water, wil zeggen: je bent ontspannen en hebt controle over je gevoelens. Je hebt oog voor de gevoelens van anderen en bent in staat tot communicatie en zelfbeheersing. Soms is het nodig om te reageren als een Rots. Rots staat namelijk voor weten wat je wilt en weten wat je kunt. Je staat letterlijk en figuurlijk stevig in je schoenen en kan op een rustige respectvolle manier voor jezelf opkomen.

Bv.: Als je lang bij de bakker op je beurt wacht, en er dringt iemand voor. Wat doe je dan?

Als Water kun je meegaand reageren: Ach, diegene zal wel haast hebben. Ik laat het maar zo, ik heb vandaag de tijd. Als Rots kun je assertief reageren: Ik haal rustig adem, ga stevig staan en zeg op een beleefde toon, dat ik aan de beurt ben. Je bent als Rots, wil zeggen: je houdt vast aan je eigen plan. Bent minder in staat tot communicatie en je eigen belang gaat voor.

De leerlingen ervaren in spelvorm wat er gebeurt als je als Rots iets voor elkaar wil krijgen. Wat gebeurt er als je dat als Water doet? En wat gebeurt er als Rots, Rots ontmoet? Door de spelvorm af te wisselen met gesprekken, ontdekken de leerlingen dat je in het leven zowel Rots als Water nodig hebt. Het ligt maar net aan de situatie. Welke keuze maak je?

imagesW4BSAW68

RotsWater.pdf