Ramadan

imagesCAUSRWBH

Op school krijgen we vaak vragen van kinderen en ouders over de Ramadan. Deze vragen gaan meestal over het zwemmen. Omdat er verschillende gedachten zijn over het gedrag tijdens het vasten heeft de school navraag gedaan bij moskeeën en inspectie.

De vragen die we gesteld hebben zijn:

1. Wanneer wordt het vasten ongeldig verklaard?

Moskeewoordvoerders: Volgens de regels van de Ramadan kan de vasten ongeldig worden verklaard. De regels die hiervoor gebuikt worden staan hier nu genoemd.

Wat het vaste ongeldig maakt;
'Als je bewust eet, drinkt (of rookt) tussen ochtendschemering en zonsondergang, is het vasten ongeldig geworden. Als dit gebeurt omdat men het vergeten was dat men vastte, moet je gewoon doorgaan met vasten. Het vasten is in dat geval nog geldig. Het vasten wordt eveneens ongeldig bij opzettelijk braken, bij tijdelijk verlies van verstand, bij een bevalling, wanneer de menstruatie zich voordoet tussen de ochtendschemering en zonsondergang en bij het hebben van geslachtsgemeenschap tussen ochtendschemering en zonsondergang'.

2. Heeft de Ramadan invloed op het verplichte lesprogramma?

Inspectie: De Ramadan heeft géén invloed op ons, door de wet verplichte, lesprogramma.
De school is dus verplicht de kinderen te laten zwemmen.
Er is geen reden om bang te zijn dat de vasten ongeldig wordt door het zwemmen. Mochten kinderen per ongeluk water binnen krijgen, dan is dat niet bewust. Ze kunnen het eventueel gewoon uitspugen.
Kinderen hoeven hier dus niet bang voor te zijn.

3. Hoe houdt de school rekening met de Ramadan?

De school komt de kinderen tegemoet door rekening te houden met het gegeven dat ze vasten. Als kinderen het niet aan kunnen mogen ze minder baantjes zwemmen. Ze hoeven ook niet onder water te zwemmen.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u naar school bellen.