Te laat komen? Een probleem om op te lossen!

Te-laat-150x1501

Het komt helaas soms voor dat kinderen te laat komen. Dit is niet goed voor het betreffende kind, niet goed voor de andere kinderen in de groep, en niet goed voor de leerkracht.

Het betreffende kind
Het kind komt in de klas terwijl iedereen al zit en bezig is met de les. Er wordt gewerkt of geluisterd. Er is geen tijd voor een ontspannen praatje met andere leerlingen en/of de leerkracht. Het kind heeft de begin-informatie gemist en vaak ook belangrijke instructie.
Het kind is op dat moment een eenling, een uitzondering. De meeste kinderen vinden dat onprettig. Het kind weet en merkt dat het niet goed is. Het is een slechte start van de dag of soms ook van de middag.

De andere kinderen
De les wordt verstoord op een moment dat de kinderen aan het luisteren zijn of zich concentreren op datgene wat ze moeten maken. Dit gaat vooral op als het kind dat te laat komt, naast je gaat zitten, vragen gaat stellen en rommelt in het laatje om de nodige spullen te pakken. Niet alle kinderen kunnen zich goed concentreren. Er zijn kinderen die er echt last van hebben.

De leerkracht
De leerkracht is bezig met het geven van instructie. Ook hij/zij concentreert zich en wordt onderbroken als de telaatkomer binnenkomt. De stof of opdracht moet opnieuw worden uitgelegd omdat de telaatkomer de instructie heeft gemist. De groep wordt onrustig.

Buiten al deze nadelen voor een heleboel mensen, is het gewoon geen juiste houding om telkens te laat te komen. Overal waar je komt gelden afspraken en regels, net zoals op de voetbalclub of op het werk. Op school is dat hetzelfde. Er zijn regels en afspraken waar iedereen zich aan moet houden!